Сьогодні 14.07 Свята церква вшановує пам’ять святих безсрібників і чудотворців Косьми і Даміана Асійських

 

 

 

 

 

 

Дорогі у Христі браття і сестри, Господь,
закликає до святості не тільки священиків
і монахів, але й мирян. Христовій Церкві відомо
багато випадків, коли звичайні люди ставали святими.


Серед них і святі лікарі Косьма і Даміан, пам’ять
яких ми сьогодні вшановуємо.
Ці брати відомі тим, що вдало поєднували лікувальну
справу із проповіддю Слова Божого. Таким чином, вони
по-християнськи використовували свої Богом дані дари.
Існує декілька версій «Житій» Косми і Дем’яна. Деякі
з них говорять про те, що ці святі є вихідцями із
Азії, інші – що з Аравії, а ще інші – з Риму.
В древніх списках після опису їхнього життя міститься
таке звернення до читача: «Нехай буде відомо всім, що
творять пам’ять святих Косьми і Даміана, що це три
пари святих, які названі тими ж іменами, і лікарське
вміння знаючи,наречені безсрібниками».
Вказівку на їх різницю знаходимо в житії Cвятого
Димитрія Ростовського, де сказано, що відомо про
три пари святих безсрібників – лікарів з іменами
Косьми і Даміана. Одні із них народилися від батька —
язичника і матері Феодотії, благочестивої християнки,
вони мирно упокоїлись і були покладені на місці
яке називалося Фереман. Другі жили в Римі і
померли від рук свого заздрісного вчителя,
який хитрістю завів їх на гору, немовби для збирання
лікувальних трав і там побив їх камінням. Треті ж,
пам’ять яких сьогодні звершується, були уродженцями
Аравійської країни.
Косма і Даміан Аравійські були майже сучасники римським.
Увірувавши в Христа, вони стали задарма лікувати хворих,
і не якимись травами як вміи тогочасні лікарі, але –
силою Христовою, бо, проходячи через міста і села,
вони проповідували Христа, і Його Іменем всім
хворим подавали зцілення.
Це робили вони не для того, щоб збагатитися чи
прославитися, а з найбільш чистою, високою метою —
служити стражденним заради Бога. Також вони ні від
кого не брали ніякої винагороди за свою працю, не
приймали ніяких знаків подяки за власні благодіяння.
Вони твердо знали і виконували слова Спасителя:
«Уздоровляйте недужих, воскрешайте померлих, очищайте
прокажених, виганяйте демонів. Ви задармо отримали,
задармо й віддавайте» (Мф. 10, 8). Про одне тільки
просили вони у зцілених: щоб ті твердо вірили в
Христа та провалили християнське життя. Коли ж
хворі ще не увірували в святе Євангліє, то
намагалися навернути їх до християнської віри.
Таким чином, лікуючи тілесні недуги, в той же
час вони лікували і недуги душевні.

Коли слух про їхні чудеса та вчення досягнув до
гегемона Лісія, було наказано взяти їх під варту.
Розпитавши про віру, імена і вітчизну, гегемон
наказав Косьмі і Даміану принести жертву ідолам.
Вони не стали виконувати цей наказ, а навпаки
сповідували свою віру в Господа. Тоді Лісій звелів
їх побити та кинути в море, проте святі силою Божою
спаслись від потоплення. Цей чудесний порятунок було
приписано чарівництву. Роздратований гегемон велів
кинути їх в темницю, а на другий день — у вогонь.
Господь і тут зберігав їх: вогонь втратив природну
силу і не торкався їх.

Тоді керівник області піддавав їх все новим тортурам,
але все було марно. Повісивши їх, спочатку звелів
кидати в них каміння, а потім стріляти з луків, але
каміння і стріли відскакували від їхніх тіл і вражали
самих мучителів. Не знаходячи більш засобів для
досягнення своєї мети, гегемон наказав обезголовити
їх мечем. Разом з ними постраждали ще троє християн:
Леонтій, Анфим і Евтропій.

Всі п’ятер мучеників, постраждалі разом, були разом
і поховані. Про час їхньої смерті достовірно не відомо.
Вважається, що вони постраждали в кінці III століття,
за царювання імператорів Діоклетіана та Максиміана.

Не тільки за свого життя, дорогі браття і сестри,
але й після своєї мученицької смерті вони
прославилися багатьма чудесами, через що щорічною
пам’яттю в Церкві шануються як старанні й добрі лікарі,
які лікують Божою силою від хвороб душевних та тілесних.
Молімось, щоб за їхніми молитвами і ми отримали від Христа
зцілення від наших душевних і тілесних немочей. Амінь.

Ми на Facebook
Погода

St. Nicholas Monastery
Kharkiv-Poltava diocese
Ukrainian Autocephalous Orthodox Church